בין פטישיזציה למשיכה

בעוד שפטישים נעשים יותר מקובלים חברתית, מתרחשת מתחת לפני הקרקע תופעה שנקראת פטישיזציה- א.נשים אשר נמשכים לא.נשים בעלי תכונה ספציפית כגון מוצא, צבע עור, משקל, ונראות, ומחפשים אותם לפי אותה קטגוריה בלבד. 

התופעה על פניה נשמעת כמשהו שגרתי, הרי למי אין העדפות בנוגע למי ייכנס אליו למיטה ולחיים? אך בעצם לא מדובר רק במשיכה או העדפה מינית, אלא בתופעה חברתית שלמה אשר מרדדת א.נשים לסטראוטיפים המוכרים לאותה קטגוריה, והופכת אותם מבני אנוש בשר ודם לאובייקטים שאליהם אנו נמשכים.

בארה"ב, במיוחד בימים טרופים אלו, השיח על פטישיזציה של אנשים של צבע People of color הפך לבולט במיוחד. גם תוך כדי ההפגנות והמהומות, קולות של אנשים נשמעים בהם הם לכאורה תומכים במאבק, אבל רק בגלל משיכתם לאנשים של צבע- שלטים בנוגע לאיברי מין של גברים וכיצד הם עדיפים, סרטונים על איך "ילדים מעורבים" (ילדים של הורים ממוצאים שונים) הם הכי יפים, וקידוש היופי של צבע העור הכהה.
זו כמובן, אינה תמיכה אמיתית. תמיכה אמיתית לא תלויה ביופי או במשיכה. 


בנסיון להבין את היקף התופעה בארצנו הקטנטונת, ראיינתי כ25 אנשים שונים על הפטישיזציה שהם עברו ועוברים בחייהם. 

מגוון הנושאים שעלו הילם אותי לרגע. למרות שלא התפלאתי שפנו אליי אנשים של צבע, ואנשים ממוצאים שונים (ברובם מזרחים ויוצאי ברית המועצות לשעבר), הטווח כלל א.נשים טרנס*, ביסקסואלים, בעלי נראות צעירה במיוחד, שמנים, ואנשים המתלבשים באופנה אלטרנטיבית. 

כלל הנושאים הללו היווה מקור לפטישיזציה מתמשכת בחייהם, ולמעט מרואיין אחד, כולם הרגישו שהם סובלים מכך ונגעלים עד מאוד מהתופעה. 

הביטוי של התופעה הוא בעיקר מילולי, ובעיקר כהטרדה מינית- הערות על איברי מין, הערות כי אנשים מקטגוריה זו או אחרת הם סקס יותר טוב, הצעות מגונות כבר מההודעה הראשונה, והתייחסות בלתי פוסקת למאפיינים אליהם הפטישיסטים נמשכים. 

אחת מהמרואיינות ציינה: "הבעיה מתחילה כשהם לא רואים נשים שמנות כנשים או כפוטנציאל לפרטנרית, אלא כאמצעי להגשמת פטיש. אי אפשר לנתק את זה מהשמנפוביה המערכתית, שכנראה גורמת להם לדיסוננס קוגנטיבי קשה בין מה שהם אוהבים לבין מה שהם אמורים לאהוב."

אמירה זו נאמרה בדרכים שונות על ידי רוב המרואיינים. הם מרגישים שמרדדים אותם לקטגוריה מאוד ספציפית אשר רלוונטית רק למין, ולא רואים בהם כבני אדם גם ביום יום. 

כאשר שאלתי את המרואיינים מה הם היו רוצים שיקרה, רובם אמרו שהם פשוט רוצים שיפסיקו להתייחס אליהם ככה. "בהיכרויות אני מרגישה לפעמים שממיינים אותי ישר לmeaningless sex pile. הייתי רוצה שאנשים, גם אם אני מעניינת אותם, יגיעו כמה שיותר נקיים מהתבנית שיש להם בראש לגבי מי ומה אני אמורה להיות."
"הייתי רוצה לבטל את סיבוך הבתולה-זונה שיש להמון גברים, בתור התחלה. הפטיש היא בחורה לזיין, אבל לא בחורה להביא לאמא."


מחצית מהמרואיינים ציינו שלדעתם לתופעה יש קשר ישיר לעולם הפורנו, והחלוקה לקטגוריות באתרי הפורנו השונים. לא מעט ציינו שכאשר פונים אליהם בנושאים מיניים, פונים אליהם לפי שמות הקטגוריות- BBW לנשים שמנות, Shemale לטרנסיות, ebony לנשים של צבע, וכן הלאה. 

מחקרים מראים כי צפייה ממושכת בפורנו, בעיקר מגילאים צעירים, מורידה את רמות האמפתיה של הצופים וגורמת לבעיות בהבנה של אינטימיות, וציפייה לא הגיונית מיחסי מין.
בנוסף לחשיפה לסטריאוטיפים במדיה הפופולארית, נוצר לנו מעגל איבה אכזרי במיוחד. 

"מלכתחילה הסיבה שבשלה אנשים מרגישים בנוח להתבטא בצורה מינית איתי או אם כל אחת היא אקלים חברתי שבו זה לגיטימי להטריד."

בעוד שא.נשים רבים חווים הטרדות מיניות על בסיס קבוע, הפטישיזציה הופכת את מקור ההטרדות לאישי במיוחד, ויכולה לגרום אף לרתיעה מהזהות העצמית. "המון אקסים שלי עפו, כשהבנתי שהם מחביאים אותי ולא מוכנים לצאת איתי בפרהסיה. שאני הסוד המלוכלך והאפל שלהם."


ניתן לשנות זאת, בהדרגה. אנחנו צריכים לזכור שיש מולנו אנשים עם רגשות, צרכים ואיכויות שונות. בהינתן לנו הכלים המתאימים, נוכל לשבור את התבניות והסטיגמות וליצור חברה בה זה לא אפשרי.

בעוד שלהימשך למישהו עם צבע עור, סגנון אופנה, משקל או מוצא אחר זה לגיטימי- אל לנו לשכוח לרגע שאם זה המאפיין היחידי שחשוב לנו, ולא אכפת לנו מהאישיות של אותו אדם, אנו מרדדים אותו לאובייקט. אף אדם לא צריך להרגיש כמו אובייקט מהרגע הראשון ללא הסכמתו ורצונו.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.